Gli Skaven sono sinistri uomini topo mutanti che traggono la loro forza dalla pietra cava (warpstone), una potente sorgente di magia. Gli Skaven sono soliti scavare lunghe gallerie nel mondo conosciuto, ma si dice che provengano da terre paludose e malsane. La maggioranza degli Skaven sono normali guerrieri, anche se alcuni di essi possono essere sentinelle. Sono guidati da campioni e warlord nell’organizzazione militare, mentre a capo della società Skaven si trovano gli usufruitori di magia seguiti immediatamente dagli shamani: la maglia degli Skaven ha sviluppato una vera e propria “scuola”, un Collegio autonomo che è esclusiva dei praticanti di magia Skaven.

Gli Skaven isolati non sono pericolosi, ma in massa diventano dei nemici mortali, fra le loro schiere si trovano molte tipologie di Skaven “speciali”, in possesso di particolari abilità e poteri. Gli Skaven praticano intensamente lo schiavismo e, nelle loro fila, si trovano spesso esponenti più deboli e meno prestanti della loro razza che sono ridotti in stato di schiavitù e che si trovano in fondo alla “piramide sociale” Skaven: a questo proposito di particolare rilevanza è la figura dello Schiavista Skaven, la cui principale attività è per l’appunto quella di tenere a bada le schiere di schiavi che servono i loro padroni. E’ frequente che nei sotterranei abitati dagli Skaven si trovino anche Ratti giganti, che gli Skaven allevano come bestie da soma e come cavalcature.

 

 
 
 
 
 
 

Skaven Slave: these are skaven members reduced to slavery, characterized by a very low courage and morale, obliged to fight by the Enslavers. Each time that a Skaven Slave die in fight, all the other Slaves have to make a CO check, failing they will start to flee with no possibility to go back to the Fight. The presence of a Skaven Enslaver removes the necessity of this CO check.

Skaven Climber: this skaven is granted with exceptional acrobatic skills, is equipped with a Poisonous Short Sword. When a DD is 11 or 12 with this weapon, the target is poisoned and lose 1 TH point till the end of the Expedition: only a spell removing the poison can cure the target, normal Healing Potions do not have affect on this poison. The effects of a poisonous attack are cumulative: when the victim reach 0 in TH, he die.

Skaven Incursor: the Incursor is a more specialized and skilled Climber, that applies the same special rules (see above).

Skaven Censer: this skaven has a staff with a censer connected with a chain; the censer contains a deadly stinking gas: it can be thrown up to 12 squares far only a single time during a Fight. The Censer cant throw it standing in an enemy Control Zone. The Censer choose a target within 12 squares in his line of view: the Censer ignores critical rolls (both failure and hit), he has to attack with RS against that range, if the hit is successfull than the attack hits the selected square, if not he has to roll a dice to determinate where the poisonous stinking bomb falls in comparation with the selected target square:

1: short -6, 2: short -5, 3: short -4, 4: short -3,
5: short -2, 6: short -1, 7: long +1, 8: long +2,
9: long +3, 10: long +4, 11: long +5, 12: long +6.

If the throw is short the censer can even hit himeself or a square behind. The stinking globe thrown by the censer cant overpass walls of course, so if blocked by a wall it just fall on the square containing the wall. The stinking gas covers an area of 3x3 with the center in the squadre where it falls, affecting all the creatures in the area: the affected creatures have to make an IN check to take the breath, on a failure the creature just die (only a Fate Point can avoid it). The area affected stands for the entire duration of the Fight.

Skaven Globedier: these skavens carry 4 deadly glass globe filled with poisonous gas, that can be thrown following the rules of the Censer. The differences are that the area of effect is 2x2: the Globedier decides how to place it. The effect of the Poisonous Globes last just for the turn during which is thrown.